- Bibliografische gegevens
De titel van het boek is: ‘Het gouden EI’. Het is uitgegeven door Bert Bakker in Amsterdam op 1991. De schrijver is Tim Krabbé. Wij hebben de 32e druk gelezen. De eerste druk was in juni 1984 en het boek heeft 94 bladzijdes.
- Opbouw:
Het boek is geen deel van een serie. Zelf bestaat het boek uit 8 hoofdstukken die geen naam/ titel hebben. Er is ook geen epiloog aan het eind van het boek. Illustraties staan niet in het boek. Ook heeft de schrijver geen verschillende lettertypes gebuikt.
- Samenvatting:
Rex Hofman en Saskia Ehlvest kennen elkaar al een tijd en zijn op weg naar hun vakantie bestemming in Frankrijk. Onderweg stoppen ze bij een benzine station om even te rusten. Saskia gaat iets te drinken halen en Rex maakt een foto van haar. Rex denkt aan de vakantie van drie jaargeleden. Op een gegeven moment was de benzine op, Saskia heeft toen drie uur in de auto moeten wachten tot dat Rex met brandstofterugkwam. Ze was helemaal overstuur geweest. Als kind had zeeën nachtmerrie gehad, waarin ze opgesloten zat in een gouden ei. Tijdens haar verblijf in de auto was deze nachtmerrie weer naar boven gekomen. In die nachtmerries zweefde ze in een gouden ei door de ruimte zonder sterren en de enige manier om daar uit te komen was door tegen het enige andere gouden ei aan te botsen, maar het heelal was zo groot.
Onder tussen wacht Rex al een hele tijd op haar, maar Saskia komt niet terug. Hij gaat naar de service winkel om haar te zoeken maar de medewerkers weten niet waar ze is. Daarna belt hij de politie en het hotel waar ze naar toe zouden gaan, maar niemand kon hem helpen. Saskia is spoorloos verdwenen.
Raymond Lemorne heeft al zijn hele leven vreemde gedachten. Zo vraagt hij zich op zijn zestiende af wat er gebeurt als hij van een flat afspringt. Het resultaat is dat hij zes weken in het ziekenhuis moet liggen. Eenentwintigjaar later is hij scheikundeleraar, getrouwd en heeft twee kinderen. Dan komt er weer een absurde gedachte bij hem op. Nadat hij eerst een kind van de verdrinking dood heeft gered, vraagt hij zich af of hij ook in staat is om een misdaad te plegen. Vanaf dat moment begint hij met de voorbereidingen voor de perfecte misdaad, iemand levend te begraven. Hij doet net alsof hij zijn vakantie huisje gaat op knappen. In het echt maakt hij alles gereed voor de misdaad. Hij bedenkt een plan om zijn slachtoffer vanuit een benzinestation mee te lokken. Hij zal een vrouw terwijl hij zijn arm in een mitella houdt, vragen of ze hem wil helpen zijn aanhangwagen aan zijn auto te koppelen. Zijn eerste pogingen mislukken, omdat niemand in zijn auto durfde stappen. Een volgende poging lukt wel: een meisje (Saskia) vraagt hem naar de sleutelhanger die hij bij zich heeft. Hier aan hangt namelijk een grote R. Ze is heel geïnteresseerd en vraagt hem of ze er eentje kan kopen. Hij neemt haar mee naar zijn auto, bedwelmt haar en rijdt met haarweg. Daarvoor had hij 2 kampeerders doodgeschoten, omdat die voor zijn vakantiehuisje kampeerden.
Achtjaar later is Rex op vakantie in Italië, samen met Lieneke, zijn nieuwe vriendin en vraagt haar ten huwelijk. Hij wil Lieneke eerlijk vertellen hoe hij over Saskia denkt. Lieneke merkt dat Rex ‘s nachts een nachtmerrie heeft over het gouden ei. Na deze vakantie start Rex een opsporing campagne. Hij roept in advertenties mensen op, die Saskia toen hebben gezien. Hij krijgt verschillende reacties maar geen enkele is bruikbaar. Later belt Lieneke op: zij is bedroefd, omdat ze elkaar na de vakantie zo weinig hebben gezien. Na een aantal dagen meldt een Franse man zich (Raymond). Rex herkent deze man: hij was de man met de mitellabij het tankstation, acht jaargeleden. Raymond wil hem wel vertellen wat er met Saskia is gebeurd, maar alleen als Rex hetzelfde lot ondergaat. Rex stemt toe, terwijl hij weet dat hij dan zal sterven. Raymond neemt hem meenaar het tankstation en laat hem koffie met een slaapmiddel drinken. Dan vertelt hij wat er is gebeurd. Als Rex wakker wordt, ligt hij op een matras in een doodskist en weet hij dat hij (net als Saskia) levend is begraven. Lieneke zoekt Rex, maar van hem en Saskia werd nooit meer iets vernomen.
Gevonden op:
5 Titelverklaring:
De titel ‘Gouden Ei’ slaat op een droom van Saskia. Toen ze klein was droomde ze dat ze opgesloten zat in een gouden ei, dat door het heelal vloog. Alles was zwart, er waren niet eens sterren, ze zou er altijd moeten zitten en ze kon niet doodgaan.
Dit slaat op de eenzaamheid die ze toen in haar droom voelde en ook het ‘opgesloten’ zitten in bepaalde gedachtes of gevoelens. In dit boek voelt Rex zich ook wel eens zo: als Saskia niet meer bij hem is voelt hij zich alleen en weet hij niet meer wat hij moet doen. Het liefste wilde hij weten wat er met Saskia aan de hand is. In het verhaal wordt dan ook een aantal keer terug verwezen naar de droom over het gouden ei van Saskia.
http://www.scholieren.com/boek/484/het-gouden-ei/zekerwetengoed
- Thema en motieven:
Thema: Als je iemand die je dierbaar is verliest dan vergeet je dat nooit.
Motieven:
- Het deed Rex heel veel toen Saskia werd ontvoerd
- Rex gaat op zoek naar Saskia.
- Rex Krijgt dezelfde droom als Saskia, namelijk de droom waarin hij zit opgesloten in een gouden ei.
- Rex krijgt een nieuwe vriendin genaamd Lieneke maar hij kan Saskia niet vergeten.
- Rex gaat Saskia toch weer zoeken en heeft zijn leven er voor over om haar te vinden.
7 Structuur & perspectief
Het verhaal is makkelijk geschreven en het is voor iedereen te begrijpen. Er wordt niks te veel gezegd en er is dan ook geen gebruik gemaakt van details. Als je aan het lezen bent, dan lees je alles zo weg.
Doordat er geen details zijn gebruikt wordt er ook geen gebruik gemaakt van verhaalvertragingen. Het verhaal is niet-chronologisch.
Er is veel gebruikt gemaakt van spanning. Vanaf hoofdstuk drie weten de lezers meer dan de personages uit het boek en dat maakt het spannend: je wilt dat de personages in het verhaal het ook zo snel mogelijk weten.
Het verhaal begon toen de handelingen al begonnen waren. Er is dus gebruik gemaakt van de opening-in-handeling. De personages of de plaatsen werden niet eerst geïntroduceerd. Het boek heeft wel een gesloten einde: alles is duidelijk en het verhaal stopt niet waar het boek doorloopt.
Voor het verhaal is een auctoriale verteller gebruikt. Dit wordt ook wel een alwetende verteller genoemd. Niemand uit het verhaal vertelt het verhaal, maar iemand van bovenaf lijkt het verhaal te vertellen. Hierdoor weet je als lezer ook meer dan de personages uit het boek weten.
http://www.scholieren.com/boek/484/het-gouden-ei/zekerwetengoed
- Intertekstualiteit, leidmotieven en symboliek
Symbolen verlenen een verhaal ook een extra laag. In het Gouden Ei keert het getal 8 steeds terug. Twee eieren tegen elkaar aan vormen een 8. Het getal acht is het teken van oneindigheid. In de scheikunde zoekt iedere O een andere O om O2 te worden. Een ander voorbeeld zie je in De Aanslag van Mulisch: de familie te dobbelen als de aanslag gepleegd wordt. Dobbelstenen zijn eeuwenoude symbolen voor het lot. In het hele boek kom je stenen tegen
Enkele motieven uit dit boek zijn:
De droom: de droom over het gouden ei.
De liefde: de onvergetelijke liefde tussen Saskia en Rex.
De dood: de raadselachtige verdwijning van Saskia.
Vakantie: de vakantie van Rex en Saskia, waar Saskia uiteindelijk ook verdwijnt.
Het kwade: Het kwade van Lemorne om Saskia te ontvoeren.
Bronnen:
http://www.scholieren.com/boekverslag/47173
9 Plot.
Personages:
Rex Hofman en zijn vriendin Saskia, Raymond Lemorne en Lieneke.
Rex
Rex is een vriendelijke man die veel voor anderen over heeft. Hij wil bijvoorbeeld weten wat er met Saskia is gebeurd en dat moet hij zelf bekopen met de dood. Daarnaast is hij een doorzetter, hij laat zich niet snel iets vertellen en zet altijd door totdat hij zijn eindpunt bereikt heeft. Over het uiterlijk van Rex krijg je niks te weten in het verhaal.
Saskia
Saskia is een vriendelijke roodharige vrouw die een relatie met Rex heeft. Ze is ijdel en wil er altijd goed uit zien en vindt het fijn om haar zaakjes op orde te hebben.
Raymond Lemorne
Raymond Lemorne is een 41-jarige Franse man die als scheikundeleraar op een school werkt met middelbare scholieren. Hij heeft een vrouw en twee kinderen. Het is een gewelddadige man met aparte gedachten die daar apart mee om gaat. Hij denkt niet zo vaak aan anderen. Het liefste ziet hij mensen die pijn hebben en hij vindt het dan ook niet erg om mensen pijn te doen.
Lieneke
Lieneke is een vriendin van Rex nadat Saskia ontvoerd is. Ze hebben het leuk als ze samen zijn, maar verder gebeurt er weinig tussen hen.
Introductie: Rex en Saskia gaan op weg naar een vakantiehuisje in Zuid-Frankrijk
Gebeurtenis: een stop bij de benzinepomp veranderde alles, Saskia verdween.
Gebeurtenis: acht jaar later. Saskia is nog steeds niet terug. Rex met Lieneke op vakantie, een vrouw die één jaar jonger is dan Saskia. Ze beginnen elkaar erg leuk te vinden.
Gebeurtenis: Na een tijdje meldt iemand zich bij Rex thuis, Raymond Lemorne.
Gebeurtenis: Rex krijgt te horen dat Saskia dood is en dat hij de rest alleen te weten krijgt als hij hetzelfde ondergaat. Rex besluit hiet om mee te gaan.
Crisis: Uiteindelijk blijkt dat Lemorne de ontvoerder en moordenaar is. Hij probeerde al een tijdje vrouwen te kidnappen en heeft op allerlei manieren geprobeerd om vrouwen mee te krijgen.
Climax: Raymond neemt hem mee naar het tankstation en laat hem koffie met een slaapmiddel drinken. Dan vertelt hij wat er is gebeurd. Als Rex wakker wordt, ligt hij op een matras in een doodskist en weet hij dat hij (net als Saskia) levend is begraven. Lieneke zoekt Rex, maar van hem en Saskia werd nooit meer iets vernomen.
Het boek stopt bij de climax, het heeft daarom dus ook een open einde.
- Stijl
Voorbeeld zinsbouw (blz. 33, 34):
De Fransen waren er al, zoals iedere middag wanneer Rex en Lieneke op het gewonen strand arriveerden. Het zand was daar wat minder fijn, hier en daar lag een platgetrapt colablikje en van de camping, slechts een cactuslaantje ver, klonken iel Italiaanse hits, maar minder goddelijk was het er eigenlijk niet.
Ze groeten de Fransen, en gooide hun badhanddoeken twintig meter verder in het zand. Die Fransen, drie in getal, behoorden tot dezelfde twee minderheidsgroepen als Rex en Lieneke; ze hadden geen kinderen en het waren buitenlanders. Een moeilijk thuis te brengen stel: twee mannen van een jaar of dertig, en een Chinees of Vietnamees meisje. Je kon ze je voorstellen als drugshandelaren, maar ook als beginnende linkse advocaten of leden van een popgroepje
Voorbeeld zinsbouw 2 (blz. 55)
Het werd weer zomer en Lemorne maakte een paar lange ritten over de provinciale wegen rond Autum. Lifters genoeg, en regelmatig zag hij meisjes alleen. Maar als hij stopte dook vanachter een boom of een muurtje altijd een jongen op: ‘Jullie zijn bedriegers maar ik niet. Ik heb ruimte genoeg voor twee, maar ik stopte omdat ik háár alleen wilde meenemen.’ En hij reed verder.
Ik vind de zinsbouw relatief makkelijk. Er staan niet zoveel moeilijke woorden in en ze zijn niet al te lang. Het is ook erg makkelijk te lezen omdat er niet veel detail verteld word in de zinnen. Daardoor krijg je geen lange zinnen en raak je de draad niet snel kwijt.
De stijl van Tim Krabbé is erg kenmerkend. Hij schrijft alles namelijk zo kort mogelijk op en gebruikt geen woord teveel.
Daarnaast heeft hij een erg duidelijke schrijfstijl. Deze manier van schrijven zorgt ervoor dat de gedachtes van hoofdpersoon Rex erg concreet verwoord worden. Bijvoorbeeld in deze zin: ‘Als hij helder dacht was er maar één gang van zaken echt aannemelijk. Ze was in een auto gesleurd of gelokt en ontvoerd.’ – Bladzijde 23
Het taalgebruik dat wordt gebruikt in dit boek is te koppelen aan wat er gebeurt in het boek, omdat het een serieus onderwerp is en taalgebruik is wat netter en beter geformuleerd wat erg goed past bij dit boek.
Of het taalgebruik is gekoppeld aan een cultuur weet ik niet zeker. Ik denk dat je het meer aan een westers cultuur kunt koppelen, omdat dit zich ook in west Europa afspeelt.
- Voorkant en achterflap boek Ik vind dat de voorkant niet echt aansluit op de inhoud van het boek. Dit komt omdat er geen plaatje of dergelijks staat, maar alleen de titel van het boek. Naar mijn idee geeft de voorkant geen extra betekenis aan het boek en staat deze ook niet als symbool voor het boek. Ik vind dat de achterkant deels aansluit op de rest van het boek. Op de achterkant wordt al een stukje over het begin verteld. Voor de rest niet echt want het verhaal is verderop in het boek erg anders. Ik zou de kaft van de achterkant veranderen. Ik zou de foto van Tim Krabbé wat kleiner maken en de tekst op de achterkant wat spannender.

Maak jouw eigen website met JouwWeb